Jørgen Hein Jørgensen har en mening om det meste, og var det ikke blevet musikken, havde der ikke været langt til en karriere som politiker. Han er meget interesseret i politik og samfundsforhold i øvrigt, men det er ikke holdninger, han blander sammen med det musikalske liv. De ting holder han skarpt adskilt.

Musikalsk har Jørgen Hein Jørgensen mange strenge at spille på og har en alsidig baggrund såvel med talrige instrumenter og i forskellige genrer, selv om det er de fire på bassen, der har været omdrejningspunktet i de mere end 20 år med Kandis.

Spiren til at gøre musikken til et levebrød blev sået som trommeslager allerede i 12-års alderen, da han sammen med sin far spillede til et julebal på kroen i fødebyen Vestervig, men inden da havde han forsøgt sig på en guitar, som han delte med broderen.

På musikskolen spillede han i orkester med blandt andre Johnny Hansen, men på det tidspunkt drømmen ingen af dem om, at de senere skulle skabe og udvikle Kandis sammen. Jørgen Hein Jørgensen begynder at spille i flere forskellige orkestre – på trommer eller guitar.

Læretiden som slagter bringer Jørgen Hein Jørgensen fra Thy fra Ulfborg, hvor han genoptager et aktivt musikalsk liv i forskellige genre sideløbende med et instruktørjob i springgymnastik. Som udlært butiksslagter frister et nyt job i Hanstholm og tilbage i Thy åbner sig nye musikalske muligheder. En af dem er Kandis, der mangler en bassist, og selv om dansktop-genren stort set er den eneste, han ikke har beskæftiget sig med, falder han hurtigt godt til – og har nu været en del af Kandis i flere end 20 år.

Jørgen Hein Jørgensen er desuden ansvarlig for økonomien i Kandis, og når regnskabet ikke lægger beslag på fritiden, er han ofte at finde på golfbanen.

 

Scroll til toppen